Blog Teknologi Pertanian

12 Sep, 2009

Tanaman Cili yang menguntungkan

Posted by: admin In: cili| pertanian

Siapa yang tidak kenal dengan cili. Bagi masyarakat Malaysia tidak lengkap rasanya sekiranya makanan tidak mempunyai rasa kepedasan cili merah atau cili padi.Ini kerana, rata-rata rakyat di negara ini, tidak mengira bangsa memang sudah ‘biasa’ dengan makanan pedas.Ini satu senario yang menunjukkan satu permintaan bagi industri perusahaan produk berasaskan cili yang kian banyak diusahakan, sebagai contoh industri sos cili.

Sehingga kini, penanam cili semakin meningkat dari hari ke hari. Mungkin disebabkan harga cili yang sentiasa memberangsangkan sehingga kadangkala mencecah RM20 harga di pasar menjadikan tanaman ini mendapat perhatian ramai pengusaha. Kaedah fertigasi yang semakin popular menjadikan tanaman cili dapat dikeluarkan secara komersil dan berskala besar. Secara tidak langsung dapat menampung permintaan yang semakin meningkat dari hari ke hari.

Pertanian sememangnya menjanjikan pulangan yang lumayan sekiranya anda nampak haluannya. Pertanian adalah Perniagaan.

3 Responses to "Tanaman Cili yang menguntungkan"

1 | Alamtologi

September 13th, 2009 at 1:18 am

Avatar

Penanaman cili yang terbaru mengikut aturan dan pemahaman terbaik mampu meningkatkan kualiti serta hasil.

- Alamtologi

2 | mizi

October 5th, 2009 at 6:34 am

Avatar

cili mmg menguntungkan tp kaedah fertigasi x sesuai utk penanaman berskala besar.

3 | Nessa

October 23rd, 2009 at 4:44 am

Avatar

kalau tanam pokok cili dlm pasu boleh ke dan saiz pasu mana yang sesuai? (sbb kawasan rumah tanah terhad sangat)

Comment Form


  • ESA BIN A.RAHMAN: Masa kecil dulu saya pernah makan buah kelapa yang tempurung dan sabutnya boleh dimakan kerana ianya lembut seperti umbut. Apakah nama buah kelapa in
  • azmi ibrahim: salam dimane saya nak dapat benih kelapa matag .saya beli rm75 sepokok..dan cara pembajaan serta kesusuai tanah kalu nak wat projek kelapa matag.
  • haris: FAA ni boleh simpan brp lama ek?Untuk sembur padi ngan getah ok ke?

About

Blog ini mendedahkan segala informasi tentang teknologi pertanian, hasil pertanian, bidang pertanian, ekonomi pertanian, jurnal pertanian, pertanian organik, pembangunan pertanian, sistem pertanian, produk pertanian, tumbuhan herba dan artikel pertanian.

Infotani Percuma !! KLIK SINI !!