Blog Teknologi Pertanian

26 Feb, 2009

Penyediaan Anak Benih Terung

Posted by: admin In: Terung| pertanian

terung1
Bagi tanaman di ladang, sediakan kotak semaian berukuran 45 cm (18 inci) panjang, 22 cm (9 inci) lebar dan 10 cm (4 inci) tinggi. Isikan kotak semaian dengan tanah campuran yang mengandungi 3 bahagian tanah, 1 bahagian tahi ayam reput dan 1 bahagian pasir . Semai 3 gm biji benih ke dalam kotak semaian secara barisan dan tutup benih dengan lapisan nipis tanah.

Jarak antara barisan biji benih ialah 5 cm (2 inci) dan 2 cm (1 inci) antara biji benih. Siram dengan penyiram yang mempunyai semburan halus dua kali sehari. Kotak semaian mesti dilindungi cahaya matahari dan air hujan yang berlebihan.

Ubah anak benih ke ladang 3-4 minggu selepas disemai. Sebelum diubah ke ladang dedah anak benih kepada cahaya matahari yang penuh selama 3-4 hari untuk mengeraskannya.
terung

Rujukan selanjutya : http://pertanianmjg.perak.gov.my/panduan_terung.htm

Tags: ,

1 Response to "Penyediaan Anak Benih Terung"

1 | Mohd Termizi Lee

May 28th, 2009 at 3:46 am

Avatar

mohon untuk mendapatkan maklumat berkenaan penanaman terung, bendi dan halia bemula dari penyemaian benih di potting tray. pembajaan, penyakit dan pengurusan pengendalian lepas tuai.
segala kerjasama tuan/puan amat dihargai

Comment Form

About

Blog ini mendedahkan segala informasi tentang teknologi pertanian, hasil pertanian, bidang pertanian, ekonomi pertanian, jurnal pertanian, pertanian organik, pembangunan pertanian, sistem pertanian, produk pertanian, tumbuhan herba dan artikel pertanian.

Infotani Percuma !! KLIK SINI !!

eBook Import Dari China