Blog Teknologi Pertanian

20 Jan, 2009

Tanaman Jambu batu

Posted by: admin In: Jambu batu| pertanian

Pokok Jambu batu yang sedang mengeluarkan hasil.

Inilah rupa bentuk batang pokok jambu batu yang baik.

Buah jambu akan dibalut bagi mengelakkan serangan lalat buah dan lain-lain serangga.

“Pertanian Adalah Peniagaan”

7 Responses to "Tanaman Jambu batu"

1 | irahab

January 20th, 2009 at 4:17 pm

Avatar

assalamualaikum.. tahniah kerana inisiatif anda mewujudkan blog mengenai pertanian. Maaf.. jika saya menyinggung anda. Saya rasa blog anda ini hambar dan tidak menarik. Untuk menjadikan blog anda menarik dan bermaklumat selaras dengan namanya, saya cadangkan sesuatu tajuk itu dikupas secara agak ringkas seperti lokasi, pemilik, kaedah penanaman, penyelenggaraan, teknologi digunakan dsb. Jika sekadar gambar dan ulasannya shj, saya rasa ia tidak mencukupi untuk mennggambarkan blog anda ini adalah sebuah blog mengenai ‘teknologi pertanian’. Sekian terima kasih.

2 | en_me

January 20th, 2009 at 5:51 pm

Avatar

jambu batu epal tewww bro ada tanam takkks.. salammmz

3 | admin

January 21st, 2009 at 12:13 am

Avatar

irahab : memang saya setuju dengan komen awak.. saya memang ade perancangan dengan apa yg awak cadangkan tersebut.. Sebenarnya Blog ini masih baru ( tak sampai sebulan).. jadi sebagai langkah pertama ini saya cuma meletakkan koleksi gambar yang saya ada bagi semua jenis tanaman bagi setiap kategori bagi tujuan pengenalan sahaja.. So.. sebab tu awak byk lihat gambar sahaja buat permulaan ini.. takde masa lagi nak huraikan satu persatu..

Jangan risau.. setelah semua jenis tanaman telah saya masukkan ke Blog ini.. saya akan huraikan pulak dengan lebih lanjut.. kalau saya termampu la..

Terima kasih dengan cadangan tersebut.. saya cuma berharap irahab berkongsi maklumat mengenai pertanian sekiranya ada. Ramai orang lain hanya pandai komen tetapi tidak mahu berkongsi maklumat yang mereka ada.. Biasa lah tu kan..

4 | aida

March 19th, 2009 at 7:17 am

Avatar

bleh xkalau letak kn nme pemilik peladang @ alamt website bg peladang yg ada di negara kte.. ini akn memudahkn lg bg pencarian sesuatu mklumat. terutama bg sy yg amt memerlukan mklumat mengenai peladang jambu batu yg ada di malaysia. bertujuan utk menyediakn rancangan perniagaan SPM sy.. harap anda dpt membantu sy.

5 | Mazrul

April 4th, 2009 at 2:28 pm

Avatar

x sabar nak download panduan penanaman buah-buahan..

6 | admin

July 8th, 2009 at 2:40 am

Avatar

minta maaf.. di atas masalah yang tidak dapat dielakkan.. pemberian panduan tersebut terpaksa ditangguhkan..

7 | farid

October 19th, 2009 at 7:57 am

Avatar

Saya Ingin membeli benih jambu batu jenis Kampuchea atau Bangkok Seedless atau jenis yang lain.. Sila hubungi 010-6644579 (Farid)

Comment Form

About

Blog ini mendedahkan segala informasi tentang teknologi pertanian, hasil pertanian, bidang pertanian, ekonomi pertanian, jurnal pertanian, pertanian organik, pembangunan pertanian, sistem pertanian, produk pertanian, tumbuhan herba dan artikel pertanian.

Infotani Percuma !! KLIK SINI !!