Blog Teknologi Pertanian

24 Mar, 2009

Penanaman Kobis

Posted by: admin In: Kobis| pertanian

kobis

Kobis ditanam dengan menggunakan biji benih. Kawasan yang luasnya 0.4 hektar (1 ekar) memerlukan lebih kurang 0.5-0.8 kg. biji benih. Biji benih ini boleh ditabur terus ke atas batas atau disemai dahulu di tapak semaian. Selalunya cara semaian lebih elok dijalankan kerana kita dapat memilih pokok-pokok yang sihat dan subur untuk diubah ke batas tanaman.

Buat tapak semaian yang berukuran 1 m lebar dan 3 m panjang Taburkan biji benih yang telah dirawat dengan racun kulat seperti thiram atau benomyl dengan kadar 3 gm bagi 100 gm biji benih untuk mencegah penyakit melecuh. Gaulkan biji benih ini dengan pasir halus/tanah peroi dan barulah ditabur di tapak semaian. Tutup tapak semaian dengan lalang kering ataupun pelepah kelapa dan siramkan air. Biji benih akan mencambah selepas 3-4 hari ditabur. Buangkan daun penutup tapak semaian supaya tidak mengganggu pertumbuhan seterusnya.
kobis2
Ubah anak benih apabila telah mempunyai 4-5 helai daun, iaitu kira-kira empat minggu selepas disemai. Sebelum mencabut anak benih, siram tapak semaian secukup-cukupnya. Seelok-eloknya cabut anak benih bersama dengan tanah di sekelilingnya. Ini dapat mengelakkan kerosakan akar dan mempastikan anak benih itu tidak terencat pertumbuhannya selepas diubah ke batas tanaman. Hanya anak-anak benih yang sihat sahaja diubah ke ladang. Ubah semasa cuaca redup atau pada waktu petang hari. Siramkan air setelah mengubah anak benih.

Keterangan lanjut : http://pertanianmjg.perak.gov.my/kobis.htm

Tags: ,

2 Responses to "Penanaman Kobis"

1 | Agrosia Sdn Bhd

March 27th, 2009 at 5:30 pm

Avatar

Saya ada menjual benih kobis dan sayuran-sayuran lain yang diimport dari Taiwan.

2 | arif harianto

March 28th, 2009 at 1:26 pm

Avatar

salam
kami dari PT Rutan yg bergerak dlm bidang mesin-2 pertanian, mungkin diantaranya bisa menunjang hasil yg optimal di pertanian bapak/ibu.
semoga sukses.

salam
arif h
08123212207

Comment Form


  • atika: saya tanam jagung..... tp kn..... tnah dia keras gler.... bongkah2 gak la..... um.... n sy tanam direct.....kt tanah.... tapi after a week... t
  • mohd hanis bin adzmi: assalamualaikum cik ,boleh tak saya nak tahu kepekatan tanah atau dengan kata lain nilai PH
  • atika: ok le....mak saya de tanam.... tapi cm salah technique je sy tengok.... leh t t gtow cne cre na pruning...?

About

Blog ini mendedahkan segala informasi tentang teknologi pertanian, hasil pertanian, bidang pertanian, ekonomi pertanian, jurnal pertanian, pertanian organik, pembangunan pertanian, sistem pertanian, produk pertanian, tumbuhan herba dan artikel pertanian.

Infotani Percuma !! KLIK SINI !!

eBook Import Dari China